ارتباط کنترل فشار، قند وکلسترول خون باکاهش بیماریهای قلبی عروقی

بر اساس مطالعه ی انجام شده دربرنامه ی پیشگیری از بیماری قلبی دردانشکده ی پزشکی Irvineدردانشگاه کالیفرنیا ، درحالیکه کنترل فشار خون، قندخون ومیزان کلسترول LDL  خطر بیماریهای قلبی عروقی را درافراد دیابتی کاهش می دهد، تنها 7 درصد از بیماران دیابتی در سه مطالعه ی عمده ی انجام شده به مقادیر توصیه شده برای کنتری این سه عامل کلیدی دست یافتند.

 یافته های این تحقیقات نشان می دهد که افراد دیابتی نیازبه مدیریت بهتر فشارخون، قند خون و کلسترول  LDLخود دارند که سه شاخص نخست برای بیماریهای قلبی عروقی در آینده می باشند.

این بررسی جامع دردانشگاه UCIبر روی نتایج سه مطالعه ی قبلی که در فاصله ی زمانی  اواخر دهه ی 80 تا اوایل دهه ی 2000 انجام شده بود، صورت گرفت. در این  دوره ی زمانی درمانها به خوبی درمانهای حال حاضر نبود، با این حال اطلاعات جدیدتر نشان می دهد که تنها 25 درصد از افراد مبتلا به دیابت  درآمریکا به 3 هدف تعیین  شده برای فشار خون ، قند خون، کلسترول LDLدست یافتند .

 نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Wongمی گوید: خبر خوب این است که خطر بیماریهای قلبی در افراد شرکت  کننده در این مطالعات که توانسته بودند به مقادیر هدف برای این سه فاکتور کلیدی دست یابند به میزان 62 درصد کاهش یافته بود. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

 دکتر  Wong افزود: اما برای کمک به بیماران دیابتی برای کنترل این سه فاکتور کلیدی کار بسیار زیادی باید انجام شود، از آنجائیکه  بیماریهای قلبی عروقی  از جمله  بیماری عروق کرونر قلب، سکته ی مغزی و نارسایی قلبی از علل اصلی مرگ و میر در میان  افراد مبتلا به  دیابت می باشند، این یافته ها بر ارزش دستیابی به هدف و یا سطوح پایین تری از این عوامل خطر قابل اصلاح، تاکید  دارد.

 دکتر وانگ و همکارانش  2018 فرد بزرگسال (57 درصد زن) مبتلا به دیابت  اما بدون بیماری قلبی  عروقی شناخته شده را که در معرض خطر آترواسکلروز بودند، مورد مطالعه قرار دادند (55 درصد آمریکایی آفریقایی تبار، 30 درصد سفید پوست، 11 درصد اسپانیایی و 4 در صد  جزایر اقیانوس آرام  و آسیایی). محققان مقدار این سه عامل کلیدی را بر اساس  دستورالعمل انجمن دیابت آمریکا  برای آن  زمان اندازه گیری و مقایسه  نمودند (فشار خون 130/80  میلی متر جیوه، کلسترول LDLکمتر از  100 میلی گرم در دسی لیتر و مقدار هموگلوبین A1Cکمتر از 7 درصد).

41 درصد از افراد شرکت کننده در یکی از این عوامل به مقدار هدف دست یافته بودند،  27 درصد از آنها در دو فاکتور و تنها  7 درصد از این افراد در هر سه فاکتور کلیدی به مقدار توصیه  شده دست یافته بودند.

محققان در طی بیش از متوسط 11 سال پیگیری به بررسی حوادث قلبی عروقی جدید از جمله  حملات قلبی ، مرگ ومیر بر اثر بیماری عروق کرونر، سکته ی مغزی، نارسایی قلبی، مداخلات از طریق پوست  و جراحی بای پس، درمیان افراد شرکت  کننده ، پرداختند.

 دکتر  وانگ ابراز داشت مدیریت مناسب هر یک از این عوامل با کاهش 36 درصدی حوادث قلبی عروقی، 2 فاکتور با کاهش 52 درصدی و 3 فاکتور با کاهش 62 درصدی خطر حوادث  قلبی عروقی در مقایسه با افرادیکه  هیچ یک از این سه عامل در آنها کنترل نشده بود، ارتباط دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد کنترل فشارخون و رسیدن به مقدار هدف برای آمریکائیان آفریقایی تبار و زنان بیش از سایر گروه های قومی و مردان مفید و موثر است با این حال معکوس این حالت درمورد  کلسترول LDL  مشاهده شد.

دکتر وانگ می گوید: آنالیزهای ما  در سه گروه بزرگ درایالات متحده  نشان داد افراد مبتلا به دیابت که توانسته اند، به اهداف تعیین شده برای هموگلوبین A1C، فشارخون و کلسترول LDLدست یابند به طور قابل ملاحظه ای درمعرض خطر کمتری برای بیماریهای قلبی عروقی درمقایسه با  افراد دیابتی که این سه عامل کلیدی درآنها تحت کنترل نبوده است، قرار دارند. این یافته ها بر اهمیت کنترل  این عوامل خطر قابل اصلاح و ابداع استراتژیهای موثری برای مدیریت این عوامل، درکاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی تاکید  دارد. همچنین محققان تاکید کردند که به مطالعات بیشتری برای بررسی موانع موجود  در عدم کنترل این عوامل نیاز دارند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160406100116.htm